• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 22 آبان 1400
کد مطلب : 145399
+
-

«قهرمان»  در آسیاپاسیفیک

اقتباس سینمایی رمان هاروکی موراکامی برنده جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه شد

گزارش
«قهرمان»  در آسیاپاسیفیک

آرش نهاوندی  -  مترجم

اصغر فرهادی با فیلم «قهرمان» در چهاردهمین دوره مراسم جوایز آسیاپاسیفیک جایزه «دستاورد کارگردانی» را به‌خود اختصاص داد. هیأت داوران آسیاپاسیفیک در زمان اعطای این جایزه به اصغر فرهادی، فیلم «قهرمان» را «حماسه‌ای محبوب و صمیمی و ذاتی» توصیف کرده‌اند. «قهرمان» در این دوره از این مراسم سینمایی همچنین در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر(امیر جدیدی) نیز کاندیدای دریافت جایزه شده بود. از سینمای ایران، همچنین شهرام مکری و نسیم احمدپور برای فیلم «جنایت بی‌دقت» در رشته بهترین فیلم کاندیدای دریافت جایزه شده بودند. ریوسوکه هاماگوچی، کارگردان ژاپنی نیز جایزه بهترین فیلم آسیا پاسیفیک را برای ساخت فیلم «ماشین منو بران» از آن خود کرد. هاماگوچی و تاکاماسا اوئه همچنین به‌خاطر فیلم «ماشین منو بران» به‌طور مشترک برنده جایزه بهترین فیلمنامه شدند.

هاماگوچی و قدردانی از موراکامی
ریوسوکه هاماگوچی که با فیلم «ماشین منو بران» برنده 2جایزه مهم آسیا پاسیفیک شده، در این مراسم در سخنانی اعلام کرد: عمیقا افتخار می‌کنم که فیلم ما نه‌تنها برنده جایزه بهترین فیلمنامه که برنده جایزه بهترین فیلم جوایز آسیاپاسیفیک شده است. او در ادامه از هاروکی موراکامی، نویسنده مشهور ژاپنی که فیلم «ماشین منو بران» با اقتباس از رمانی متاخر از او به همین نام ساخته شده است، گفت: ما در فیلم تغییرات زیادی نسبت به اصل رمان دادیم و آقای موراکامی به ما اجازه داد فیلمنامه‌ای همراه با برداشتی آزاد از رمانش داشته باشیم. ما از موراکامی به‌دلیل اینکه تصمیم گرفت داستان رمانش را با ما به اشتراک بگذارد، بسیار سپاسگزاریم. من همچنین می‌خواستم از آقای تاکامسا اوئه، همکارم در نگارش فیلمنامه «ماشین منو بران» به‌خاطر توصیه‌ها و حمایتش در زمان نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم تشکر کنم. بدون مشارکت و حضور او فیلمنامه تکمیل نمی‌شد.

برندگان جوایز آسیاپاسیفیک

جایزه بزرگ این دوره از جشنواره، 2بار به 2فیلم «ریحانه» به کارگردانی عبدالله محمدسعد محصول مشترک بنگلادش، قطر و سنگاپور و فیلم «همسر دامدار و افسانه مولی» ساخته لی پوسل اهدا شد. «سابایا» به کارگردانی هوگیر هیروری نیز برنده جایزه بهترین فیلم مستند این دوره از جشنواره شد. جایزه بهترین بازیگر مرد این دوره از جشنواره آسیا پاسیفیک، نیز به مراب نینیدزه، بازیگر اهل گرجستان به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «بازداشت خانگی» و جایزه بهترین بازیگر زن هم به آذمری هاکه بادهون به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «ریحانه» اختصاص یافت.
جایزه بهترین فیلم کودک و نوجوان به «دماغ یا توطئه‌ای از این دست» ساخته آندری خرژنوفسکی از روسیه تعلق گرفت. در این بخش هم «وقت جیغ انار» ساخته گراناز موسوی، نامزد دریافت جایزه بود. جایزه بهترین فیلمبرداری نیز به نگوین وین فوک برای فیلم «سلیقه» از ویتنام اختصاص یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید